Χρειαζόμαστε νέους δραστήριους, με όρεξη και διάθεση να δημιουργήσουν νέες ιδέες, που θα τολμήσουν και θα κυνηγήσουν τα όνειρά τους κι αυτό που πραγματικά τους αρέσει να κάνουν. Κι αν δεν τα καταφέρουν με την πρώτη, θα ξαναπροσπαθήσουν μέχρι να πετύχουν!
Την αγορά εργασίας, στην οποία θα βγει το παιδί σας σε 5-10 χρόνια, μετά το πέρας των σπουδών του, δεν μπορεί να την προβλέψει κανείς. Μπορούν (και πρέπει) τα παιδιά σας να παρατηρούν τις αλλαγές γύρω τους, τις νέες τάσεις που προκύπτουν και να προσαρμόζουν τις ικανότητες που αποκτούν με βάση αυτό που τους αρέσει κι αυτό που ζητάει η αγορά.
Από μια πρόσφατη έρευνα της Endeavor, της ΜΚΟ που βοηθάει ανεπτυγμένες επιχειρήσεις κι επιχειρηματίες να μεγιστοποιήσουν τις δυνατότητές τους, παρουσιάστηκε η κατάσταση στον επιχειρηματικό χάρτη της Ελλάδας για το 2012. Χαρακτηριστικά αναφέρει ότι στην Ελλάδα της κρίσης δημιουργήθηκαν 42.347 νέες εταιρείες. Σε μια περίοδο όπου εσείς, οι γονείς, αγωνιάτε για τη σταδιοδρομία των παιδιών σας, βλέπουμε ότι η ελληνική επιχειρηματικότητα συνεχίζει να λειτουργεί.
Βέβαια, η πλειονότητα των εταιρειών που προτιμούν να ρισκάρουν επιχειρηματικά οι Ελληνες αφορά καταστήματα λιανικής τροφίμων (10.003) και καταστήματα λιανικής ρούχων και υποδημάτων (2.100). Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει αυξανόμενος αριθμός εταιρειών σε αναπτυξιακούς τομείς, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τους τομείς Τεχνολογιών κι Επικοινωνίας (1.185), Τουρισμού (690), Επεξεργασίας Τροφίμων (640) και Μεταποίησης (350), με αρκετές καινοτομικές πρωτοβουλίες από νέους επιχειρηματίες. Με αφορμή τις νέες τάσεις της αγοράς προς αυτούς τους τομείς, ας δούμε το προφίλ των νέων επιχειρηματιών, ώστε να καταλάβετε κι εσείς, αλλά ακόμη περισσότερο τα παιδιά σας, στην πράξη ότι η πραγματικότητα στην Ελλάδα έχει αλλάξει ριζικά. Ο νέος επιχειρηματίας δεν ακολουθεί πια το παλιό μοντέλο, του πενηντάρη που έχει φάει την αγορά εργασίας με το κουτάλι, αλλά ηλικιακά κυμαίνεται από 25 έως 45 χρονών. Ενα από τα πιο σημαντικά πράγματα που δεν έχει κάνει, και καλό θα είναι και τα παιδιά σας να βγάλουν από το μυαλό τους αυτή τη φιλοσοφία, είναι ότι δεν έχει δουλέψει στο Δημόσιο. Το Δημόσιο ήταν μια λύση προηγούμενων χρόνων.
ΜΑΘΗΜΑ ΖΩΗΣ. Ενα μεγάλο μέρος των νέων επιχειρηματιών έχει σπουδάσει στο εξωτερικό, είτε με κάποιο μεταπτυχιακό ή διδακτορικό είτε συμμετέχοντας σε εκπαιδευτικά προγράμματα και σεμινάρια είτε μέσω οργανισμών που εδρεύουν μέσα στα πανεπιστήμια (π.χ. Erasmus).
Γενικότερα, η ευκαιρία του εξωτερικού αποτελεί μάθημα ζωής και συλλογής εμπειριών για το παιδί σας, η οποία θα διευρύνει τους ορίζοντές του. Αρκετοί από τους σύγχρονους νέους επιχειρηματίες έχουν προϋπηρεσία τουλάχιστον τριών χρόνων, κι αυτό είναι κάτι που τα παιδιά σας θα πρέπει να το έχουν ως πρώτη προτεραιότητα. Οχι όταν τελειώσουν τη σχολή τους, αλλά από τα φοιτητικά τους χρόνια. Να μπορούν να παρουσιάσουν δηλαδή πρακτική εργασία πάνω στο αντικείμενό τους. Τέλος, πάρα πολλοί νέοι, από τα φοιτητικά τους χρόνια, ιδρύουν τη δική τους εταιρεία και ρισκάρουν σε projects που πιστεύουν.
Κάτι που παροτρύνουμε τα παιδιά σας να μην το φοβηθούν, να δοκιμάσουν δηλαδή τις δυνάμεις τους και τις ικανότητές τους σε επιχειρηματικά σχέδια τα οποία πιστεύουν… κι ας αποτύχουν.
Γιατί χρειαζόμαστε νέους δραστήριους, με όρεξη και διάθεση να δημιουργήσουν νέες ιδέες που θα βελτιώσουν την καθημερινότητά μας, που θα τολμήσουν και θα κυνηγήσουν τα όνειρά τους κι αυτό που πραγματικά τους αρέσει να κάνουν. Κι αν δεν τα καταφέρουν με την πρώτη, θα ξαναπροσπαθήσουν μέχρι να πετύχουν!
Ο Σπύρος Μιχαλούλης και ο Νίκος Παυλάκος είναι συγγραφείς του βιβλίου «Πάμε… Πανεπιστήμιο 2014», εκδόσεις Orientum – Σύμβουλοι Σταδιοδρομίας.
Πηγή: Σπύρος Μιχαλούλης, Νίκος Παυλάκος
Αφήστε απάντηση.