Τα σχολεία θα ανοίξουν στις 7 Σεπτεμβρίου, ανακοίνωσε η κυβέρνηση. Αν δεν ανοίξουν τα σχολεία δεν μπορεί να λειτουργήσει τίποτα, γιατί δεν θα μπορούν να πάνε οι γονείς στη δουλειά τους. Πέρα από την οικονομική πλευρά του ζητήματος τα ανοιχτά σχολεία επιτρέπουν στα παιδιά την πραγματική επικοινωνία με τους συνομηλίκους τους. Το lockdown μας έδειξε ότι ο εγκλεισμός επηρέασε πιο πολύ από όλους τα παιδιά, που δεν άντεξαν την έλλειψη πραγματικής επικοινωνίας. Η εφηβεία είναι η ηλικία στην οποία ο άνθρωπος προσπαθεί να γνωρίσει τον κόσμο και αυτό γίνεται μόνο έξω από το σπίτι. Έτσι και αλλιώς τα παιδιά συναντιούνται σε παρέες, αφού αυτό δεν απαγορεύεται. Το άνοιγμα των σχολείων θα κάνει καλό και στα παιδιά, πέρα από το ότι θα κρατήσει την οικονομία σε στοιχειώδη λειτουργία.
Η Υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε ότι τα σχολεία θα ανοίξουν με όλους τους μαθητές παρόντες. Ας δούμε μερικά δεδομένα. Η πολυσυζητημένη ζωντανή μετάδοση του μαθήματος δεν μπορεί να είναι ο κανόνας, αλλά μόνο η εξαίρεση. Αυτό γιατί οι υποδομές του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου είναι απολύτως ανεπαρκείς. Τα σχολεία είναι υποχρεωμένα να συνδέονται μέσω του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου στο διαδίκτυο, για λόγους προστασίας των μαθητών από ακατάλληλο περιεχόμενο. Το δίκτυο έχει αφεθεί στην τύχη του εδώ και πολλά χρόνια, λόγω της υποχρηματοδότησης της εκπαίδευσης που πάντα υπήρχε στην Ελλάδα. Στο διάγραμμα βλέπουμε πόσο μικρότερο ποσοστό του ΑΕΠ δαπάνησε η Ελλάδα για την εκπαίδευση το 2018. Επειδή είναι ποσοστά δεν ισχύει το ότι δεν έχουμε χρήματα, που είναι αληθές. Τα ποσοστά δείχνουν πόσο σημαντικό θεωρούμε κάθε τομέα, ώστε να επενδύσουμε σ’ αυτόν. Βλέπουμε, λοιπόν, ότι τη μικρότερη χρηματοδότηση είχε η Δευτεροβάθμια εκπαίδευση και ακολουθεί η Πρωτοβάθμια. Αυτό συνέβαινε όλα τα προηγούμενα χρόνια. Υπάρχει και ένας άλλος λόγος που οι ψηφιακές υποδομές αφέθηκαν στην τύχη τους. Δεν ενδιαφέρεται κανείς. Ας θυμηθούμε τη δημόσια συζήτηση για την εκπαίδευση: Θρησκευτικά, Λατινικά και Ιστορία είναι τα θέματα που μονοπωλούν τη συζήτηση για το σχολείο του 21ου αιώνα. Τεχνολογική καθυστέρηση και τεχνοφοβία χαρακτηρίζουν την κοινωνία μας. Έτσι φτιάξαμε και το σχολείο μας. Ας μην γκρινιάζουμε, λοιπόν, γιατί τα συστήματα δεν δουλεύουν.
Η περίπτωση εξ αποστάσεως εκπαίδευσης μπορεί να λειτουργήσει με μεγαλύτερες ταχύτητες, αλλά στηρίζεται στα μηχανήματα του καθενός. Μία τετραμελής οικογένεια δύο εκπαιδευτικών με δύο παιδιά μαθητές. Χρειάζονται 4 συσκευές, που μπορεί να μην έχουν όλοι. Γι’ αυτό πολύ καλά έκανε το Υπουργείο Παιδείας και δαπάνησε €12.000.000 για την αγορά τάμπλετ, που θα δανείζουν τα σχολεία στους μαθητές που δεν έχουν κανένα μέσο για να παρακολουθήσουν το εξ αποστάσεως το μάθημα. Η αγορά των τάμπλετ έχει καταρρεύσει, γιατί οι άνθρωποι αρκούνται στο κινητό τους, οπότε ελπίζω να πάρει το Υπουργείο πολλά και φθηνά τάμπλετ. Πάντα με τα υπόλοιπα βολεύεται η Εκπαίδευση. Πότε θα τα παραλάβει είναι ένα άλλο θέμα.
Στην τάξη, λοιπόν. Ο καθηγητής δεν μπορεί να φοράει μάσκα και να μιλάει συνεχώς. Δεν φτάνουν τα πνευμόνια του για να ακουστεί. Πιστεύω, λοιπόν, ότι θα μπορούσε να φορά προσωπίδα, ώστε να προστατεύει τους μαθητές του και να μπορεί να μιλάει. Φυσικά αν μπορεί να φοράει μάσκα και να κάνει το μάθημά του ακόμη καλύτερα, αλλά το ελάχιστο είναι η προσωπίδα. Οι μαθητές τώρα. Αν είναι όλοι μαζί στην αίθουσα είναι προφανές ότι δεν τηρούνται οι αποστάσεις, συνεπώς η μάσκα πρέπει να είναι υποχρεωτική, σύμφωνα με όσα μας λένε οι γιατροί. Αν είναι σε βάρδιες τότε τηρούνται οι αποστάσεις, συνεπώς μπορούν να είναι χωρίς μάσκα.
Προτιμότερη λύση είναι το ζωντανό μάθημα με την παρουσία όλων των μαθητών, ακολουθεί η ζωντανή παρουσία σε βάρδιες και ύστατη λύση μπορεί να είναι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Συνεπώς σωστά ξεκινούν τα σχολεία με όλους τους μαθητές τους, που είναι η βέλτιστη λύση και αν τα πράγματα δυσκολέψουν μπορούμε να προχωρήσουμε στις άλλες λύσεις.
Υπάρχει και ένας άλλος λόγος για να είναι προτιμότερο το ζωντανό μάθημα, που δεν ίσχυε το Μάρτιο: Οι μαθητές πρέπει να γνωρίσουν τους καθηγητές τους, που σε κάποιες περιπτώσεις θα είναι όλοι καινούριοι. Τα παιδιά που θα φοιτήσουν στην Α Γυμνασίου και στην Α Λυκείου θα δουν τελείως διαφορετικά πρόσωπα που θα πρέπει να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν μαζί τους. Αυτό θα συμβεί στο 33,3% των μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τι θα γίνει με την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση δεν μπορώ να γνωρίζω γιατί δεν έχω εμπειρία.
Θα βρουν, όμως, καθηγητές στα σχολεία οι μαθητές; Οι καθηγητές που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες τι θα κάνουν; Θα πάνε κανονικά στο μάθημα; Οι αναπληρωτές, που σε λίγο θα είναι περισσότεροι από τους μόνιμους θα είναι έγκαιρα στις θέσεις τους; Η Υπουργός Παιδείας έπαυσε τους υπάρχοντες Διευθυντές Εκπαίδευσης και με συνοπτικές διαδικασίες έβαλε τα δικά της παιδιά ή τους ανθρώπους που εμπιστεύεται αν προτιμάτε, προσωρινά στις θέσεις τους, μέχρι να ψηφιστεί νέος νόμος για την επιλογή των στελεχών της Εκπαίδευσης. Δηλαδή για περίπου 6 μήνες. Αυτό σημαίνει ότι δεν εμπιστευόταν τους προηγούμενους. Αυτή η κίνηση ήταν υψηλού ρίσκου, γιατί άνθρωποι που δεν γνωρίζουν τη δουλειά θα πρέπει μέσα σε 20 μέρες να μάθουν τη δουλειά και να κάνουν τις τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών, ώστε όλοι να είναι στις θέσεις τους στις 7 Σεπτεμβρίου. Και αν δεν είναι στις θέσεις τους θα φανεί από τη δεύτερη μέρα, θα το καταλάβουν αμέσως οι γονείς και οι μαθητές και θα το χρεωθεί άμεσα η Υπουργός Παιδείας, χωρίς να μπορεί να σταθεί καμία δικαιολογία.
Του Στράτου Στρατηγάκη
Αφήστε απάντηση.