Με τη λήξη των πανελληνίων εξετάσεων αρχίζει η αγωνία, όπως κάθε χρόνο, για τη διαμόρφωση των βάσεων. Η διαμόρφωση των βάσεων εξαρτάται από τρεις παράγοντες:
1. τον αριθμό των εισακτέων και τον αριθμό των υποψηφίων.
2. από τη βαθμολογία των υποψηφίων και
3. από τις προτιμήσεις τους, όπως αυτές εκφράζονται με τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου.
Ο τρίτος παράγων είναι κάθε χρόνο άγνωστος, αφού πάντα εκ των υστέρων βλέπουμε τις αλλαγές στις προτιμήσεις. Η αίσθηση των μεταβολών δυστυχώς δεν μπορεί να εκφραστεί ποσοτικά, συνεπώς δεν μπορεί να μετρηθεί.
Φέτος πέρα από τους προηγούμενους παράγοντες έχουμε και νέο σύστημα που έχει τις εξής διαφορές:
1. Δεν υπολογίζονται οι βαθμοί του σχολείου που αύξαναν στις περισσότερες περιπτώσεις τα μόρια που συγκέντρωνε ο υποψήφιος μέχρι τη μέγιστη τιμή των 600 μορίων στις μεσαίες και χαμηλές βαθμολογίες και πολύ λιγότερο στις υψηλές.
2. Τα μαθήματα που εξετάστηκαν οι υποψήφιοι ήταν για τη μεγάλη τους πλειοψηφία μόνο τέσσερα, συνεπώς οι υποψήφιοι είχαν περισσότερο χρόνο να προετοιμαστούν.
3. Τα θέματα φέτος είχαν τις εξής διαφορές με τα προηγούμενα χρόνια:
Ήταν πιο προσανατολισμένα στο σχολικό βιβλίο, ήταν πιο εύκολα για βαθμολογίες μέχρι το 12, ώστε το νέο σύστημα να μην παρουσιάζει την εικόνα να πετυχαίνουν υποψήφιοι σε σχολές γράφοντας πέντε στα μαθηματικά, για παράδειγμα. Αυτό ακριβώς είναι μια καλή απάντηση σε όσους επανέφεραν τη συζήτηση για τη βάση του 10. Εξαρτάται από τα θέματα, συνεπώς δεν είναι αξιόπιστος “κόφτης”. Στις υψηλές βαθμολογίες υπήρχε δυσκολία, σε πολλά μαθήματα, που δεν μπορεί να εκτιμηθεί τώρα, αφού δεν έχουμε διαθέσιμα τα στατιστικά των βαθμολογιών. Ας μελετήσουμε τις διαφορές ανά επιστημονικό πεδίο.
1ο πεδίο
Τα δύο μαθήματα που δεν υπάρχουν φέτος είναι η Νεοελληνική Λογοτεχνία και η Βιολογία Γενικής Παιδείας, που επέλεγε η συντριπτική πλειοψηφία των υποψηφίων. Στο πρώτο είχαμε χαμηλότερες επιδόσεις από το μέσο όρο και στο δεύτερο υψηλότερες. Η αφαίρεσή τους θα δημιουργήσει μικρές διαφορές, άρα εδώ θα μετρήσει περισσότερο η διαφορά της έλλειψης του προφορικού βαθμού, που, όπως είπαμε, μπορεί να έδινε μέγιστο 600 μόρια πέρυσι.
Με την προϋπόθεση ότι τα θέματα φέτος ακούγεται ότι ήταν ευκολότερα από πέρυσι αντί να έχουμε πτώση μέχρι 600 μόρια στις μεσαίες σχολές μπορεί να έχουμε μικρότερη πτώση.
2ο πεδίο
Εδώ έχουμε τις εξής διαφορές. Δεν υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός καλών μαθητών που δεν εξετάστηκαν στα μαθηματικά, διεκδικώντας θέση στο 3ο πεδίο. Αυτό πέρυσι δεν υπήρχε. Η έλλειψη αυτών των μαθητών αποτελεί σημαντική αιτία πτώσης των βάσεων. Από τους μαθητές της περυσινής τεχνολογικής κατεύθυνσης έχουν αφαιρεθεί τρία μαθήματα που τους ανέβαζαν από αρκετά έως πολύ το μέσο όρο. Προσθέστε και τη μείωση μορίων που προκύπτει από την έλλειψη των προφορικών. Από την άλλη προστέθηκε η χημεία στην οποία αναμένονται καλές επιδόσεις. Πολύ καλές επιδόσεις αναμένονται στη Φυσική, επειδή τα θέματα δεν είχαν καμία διαβάθμιση. Η πτώση των βάσεων λόγω αυτών των αλλαγών θα ήταν πολύ μεγάλη. Στις μεσαίες σχολές θα άγγιζε και τα 1.500 μόρια μειούμενη στις υψηλότερες. Η εύκολη φυσική αναμένεται να μετριάσει την έντονα πτωτική τάση.
3ο πεδίο
Εδώ έφυγε ο βραχνάς των μαθηματικών. Βέβαια οι άριστοι μαθητές που διεκδικούσαν θέση στις ιατρικές σχολές έγραφαν καλά και στα μαθηματικά. Με εύκολη φυσική και χημεία, αλλά δυσκολούτσικη βιολογία δεν μπορούμε να περιμένουμε μεγάλη πτώση των βάσεων στις υψηλόβαθμες σχολές, επειδή εδώ η έλλειψη του προφορικού δεν θα επηρεάσει πολύ. Στις μεσαίες βαθμολογίες είναι σχεδόν αδύνατο να προβλέψουμε τι θα γίνει. Εξαρτάται από τον αριθμό των υποψηφίων που έδωσαν μόνο βιολογία και δεν θα πετύχουν στις ιατρικές σχολές. Αυτοί οι υποψήφιοι θα δηλώσουν τα παραϊατρικά ΤΕΙ με αποτέλεσμα να μη μείνουν θέσεις για του υποψηφίους των άλλων ομάδων προσανατολισμού, που έχουν μειονέκτημα μορίων.
4ο πεδίο
Ο απόλυτος άγνωστος. Δεν γνωρίζουμε πόσοι υποψήφιοι επέλεξαν να εξεταστούν και να διεκδικήσουν θέση στα παιδαγωγικά και πόσοι δήλωσαν το 5ο μάθημα μόνο και μόνο για να έχουν το δικαίωμα να δηλώσουν τις σχολές του πεδίου. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι λίγοι είναι οι υποψήφιοι που θα διεκδικήσουν με αξιώσεις την εισαγωγή τους στα παιδαγωγικά, γι’ αυτό και η εκτίμηση ότι θα διαμορφωθούν χαμηλές βάσεις. Τα θέματα των μαθηματικών ήταν για μαθητές ανθρωπιστικών σπουδών αποκλειστικά, συνεπώς ήταν βατά. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα σημειωθούν υψηλές επιδόσεις.
5ο πεδίο
Οι περισσότεροι υποψήφιοι μέχρι πέρυσι διεκδικούσαν θέση στα οικονομικά από την τεχνολογική κατεύθυνση. Είχαν επιπλέον τη φυσική κατεύθυνσης όπου σημείωναν χαμηλές βαθμολογίες, αλλά είχαν και τέσσερα εύκολα μαθήματα, όπου σημείωναν επιδόσεις που τους αύξαναν πολύ το μέσο όρο. Φέτος δεν υπάρχει η φυσική και τα πιο εύκολα ΑΟΔΕ και μαθηματικά γενικής παιδείας. Δεν υπάρχουν και οι προφορικοί βαθμοί συνεπώς και εδώ αναμένουμε πτώση.
Περισσότερα συμπεράσματα θα μπορέσουμε να βγάλουμε μετά την ανακοίνωση των στατιστικών στοιχείων των βαθμολογιών των υποψηφίων, που φέτος θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να ποσοτικοποιηθούν.
του Στράτου Στρατηγάκη
Αφήστε απάντηση.
Καλησπέρα ,
Για τους υποψήφιους με το παλιό σύστημα -απόφοιτοι 2015-τι εκτίμηση υπάρχει;
Ειδικότερα για ταχνολογική κατεύθυνση .
Ευχαριστώ εκ των προτέρων
Καλημέρα σας.
Είναι αρκετά νωρίς για να βγουν τέτοια συμπεράσματα για το παλιό σύστημα μιας και είναι λίγοι οι μαθητές που έδωσαν με αυτό.
Καλησπέρα,
Επανέρχομαι για τις βάσεις με το παλιό σύστημα εξετάσεων , μήπως με δεδομένες τις βαθμολογίες υπάρχουν κάποιες εκτιμήσεις για τεχνολογική ;
Ευχαριστώ
Καλησπέρα.
Με το παλιό σύστημα δεν έχουμε εκτιμήσεις.
Ευχαριστώ για την προσπάθεια.