Κατατέθηκε στη Βουλή, ως τροπολογία στο κατεπείγον νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα για τη δόση, η ρύθμιση που περιμέναμε για τους αποφοίτους Λυκείου προηγουμένων ετών που επιθυμούν να είναι εκ νέου υποψήφιοι για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η καθυστέρηση διευθέτησης του θέματος ήταν μεγάλη. Δύο μήνες κράτησε η αγωνία των υποψηφίων για τη δυνατότητα ή όχι να εξεταστούν με το νέο σύστημα, όπως περιέγραφε το περίφημο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που ποτέ δεν έφτασε στη Βουλή.
Οι δυνατότητες που δίνει η τροπολογία στους υποψηφίους που επιθυμούν να συμμετάσχουν ξανά στη διαδικασία εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι τρεις:
1. Να εξεταστούν σύμφωνα με το παλαιό σύστημα εισαγωγής. Η εξέταση θα γίνει στην ύλη που έχει ήδη ανακοινωθεί και οι σχολές και τα τμήματα υποθέτουμε ότι θα κατανέμονται στα επιστημονικά πεδία όπως μέχρι το 2015. Αυτό σημαίνει ότι οι υποψήφιοι που επιθυμούν την εισαγωγή τους στις οικονομικές σχολές και προέρχονται από τη θεωρητική κατεύθυνση θα εξετάζονται στα μαθηματικά γενικής παιδείας και όχι στα μαθηματικά κατεύθυνσης. Στους υποψηφίους αυτής της κατηγορίας θα δοθεί ένα ποσοστό από τις θέσεις των εισακτέων, που θα αποφασιστεί αφού υποβληθούν οι αιτήσεις, ώστε να μετρηθούν πόσοι είναι και να τους δοθεί ποσοστό θέσεων ανάλογο με τον αριθμό τους. Αυτό είναι πολύ σωστό και αναιρεί το δίλημμα που είχαν πολλοί υποψήφιοι με ποιο σύστημα συμφέρει να εξεταστεί κάποιος υποψήφιος.
2. Να εξεταστούν με το νέο σύστημα εισαγωγής, που θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά το 2016, μαζί, δηλαδή, με τους υποψηφίους της φετινής Γ’ Λυκείου. Εδώ δεν θα υπάρχει ειδικό ποσοστό, αλλά θα διεκδικούν όλοι, παλιοί και νέοι, τις ίδιες θέσεις, αφού θα έχουν εξεταστεί στα ίδια μαθήματα. Η ύλη θα είναι αυτή που ισχύει για τους υποψηφίους του 2016 και η κατανομή των σχολών και των τμημάτων όπως ανακοινώθηκε τον περασμένο Μάιο. Αυτό σημαίνει ότι αν κάποιος υποψήφιος στοχεύει μόνο στην Ιατρική με το νέο σύστημα δεν χρειάζεται να εξεταστεί στα μαθηματικά. Αντίστοιχα όποιος υποψήφιος της τεχνολογικής κατεύθυνσης επιθυμεί να εισαχθεί στις Οικονομικές Σχολές απαλλάσσεται από την εξέταση στη φυσική.
3. Να υποβάλουν μηχανογραφικό για το 6% των θέσεων οι απόφοιτοι του 2015 και για το 4% των θέσεων οι απόφοιτοι του 2014, χωρίς να συμμετάσχουν στις εισαγωγικές εξετάσεις. Αυτή η επιλογή είναι υψηλού ρίσκου, αφού οι θέσεις είναι πολύ λίγες και, συνεπώς, ο παράγων τύχη παίζει πολύ μεγάλο ρόλο. Οι αυξομειώσεις των βάσεων που παρατηρήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια δεν επιτρέπει στους υποψηφίους να θεωρούν σίγουρη την εισαγωγή τους ούτε και όταν έχουν περισσότερα μόρια από τη βάση της κατηγορίας του 90% της προηγούμενης χρονιάς.
Με αυτές τις ρυθμίσεις ξεκαθαρίζεται το τοπίο και οι για δεύτερη φορά υποψήφιοι μπορούν να επιλέξουν το εξεταστικό σύστημα που προτιμούν σύμφωνα με τα μαθήματα που προτιμούν χωρίς να σκέφτονται ότι μπορεί κάποιοι με την επιλογή του ενός ή του άλλου συστήματος μπορεί να περάσουν πιο εύκολα.
Το ερώτημα που θα δημιουργηθεί σε πολλούς μαθητές της Γ’ Λυκείου είναι μήπως ευνοούνται οι περσινοί απόφοιτοι σε σχέση με τους φετινούς τελειοφοίτους. Η απάντηση είναι όχι. Δεν χρειάζεται να ανησυχούν και να προβληματίζονται. Όλα τα προηγούμενα χρόνια οι απόφοιτοι διαγωνίζονταν μαζί με τους τελειοφοίτους για τις ίδιες θέσεις. Αυτό θα γίνει και φέτος, αλλά ένα μέρος των αποφοίτων θα διαγωνιστεί με το παλαιό σύστημα και θα εισαχθεί με το ποσοστό που τους αναλογεί.
Σε μία κανονική χώρα αυτή η ρύθμιση θα είχε ψηφιστεί στις αρχές Αυγούστου και οι υποψήφιοι θα γνώριζαν, πριν ακόμη ανακοινωθούν οι βάσεις, ποιες δυνατότητες έχουν για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση την επόμενη χρονιά. Λύνεται, έστω και καθυστερημένα, μία εκκρεμότητα, αλλά όχι όλες, αφού στην τροπολογία αναφέρονται εννέα ακόμη θέματα που αφορούν στις εισαγωγικές εξετάσεις και θα ρυθμιστούν με υπουργικές αποφάσεις. Σημαντικότερη, μεταξύ αυτών, είναι η ρύθμιση που θα επιλεγεί για τον υπολογισμό των μορίων των υποψηφίων, που θα δείξει αν και πόσο θα μετράει ο βαθμός του σχολείου στις πανελλήνιες εξετάσεις. Πιστεύω ότι ο βαθμός της Γ’ Λυκείου δεν πρέπει να μετράει καθόλου στην εισαγωγή για να σταματήσει ο κατακλυσμός αριστούχων, που προκύπτει από την προσπάθεια των περισσότερων καθηγητών να βοηθήσουν τους μαθητές τους να συγκεντρώσουν λίγα μόρια παραπάνω. Η ανακοίνωση αυτής της ρύθμισης είναι υπερεπείγουσα, γιατί το σχολικό έτος συμπληρώνει δύο μήνες και πρέπει να γνωρίζουν οι μαθητές τους κανόνες της εισαγωγής τους.
Του Στράτου Στρατηγάκη
Αφήστε απάντηση.
“Αυτό είναι πολύ σωστό και αναιρεί το δίλημμα που είχαν πολλοί υποψήφιοι με ποιο σύστημα συμφέρει να εξεταστεί κάποιος υποψήφιος”.
Κύριε Στρατηγάκη
διαφωνώ μαζί σας για τον εξής πολύ απλό λόγο.
Αν οι απόφοιτοι γνώριζαν ότι το ποσοστό τους με το παλιό σύστημα είναι 20% ή 30% θα έκαναν συνειδητή επιλογή και χωρίς διλήμματα, με το ένα ή το άλλο σύστημα, οπότε θα είχαν και την ευθύνη. Τώρα αν πάνε όλοι με το καινούργιο, πάνε γιατί τους βολεύει. Ποιος θεωρητικός, που στοχεύει στη Νομική, θά ΄θελε να πάει με το παλιό και να ξαναδώσει αυτή τη “Λογοτεχνία”, έτσι όπως αυτή εξετάζεται ή τη Βιολογία, αφού δεν έχουν καμιά σχέση με τα ενδιαφέροντά του; Θα πάει βεβαίως με τα τέσσερα μαθήματα και με πολύ λιγότερο διάβασμα και λιγότερα έξοδα στα φροντιστήρια. Θα πρέπει να ‘ναι τρελός για να πάει με το παλιό σύστημα.
Ένας υποψήφιος της τεχνολογικής, που πρίν έδινε 7 μαθήματα με το ΑΟΘ για οικονομικές σχολές(δηλ, το 5ο πεδίο), τώρα θα πάει ασφαλώς με τα 4 και λιγότερη ύλη. Ο πιο μεγάλος συναγωνισμός και ασφαλώς άνισος θα είναι στη Θετική για όσους ενδιαφέρονται για Ιατρική – Φαρμακευτική κυρίως. Επομένως το ποοσοστό που θα δοθεί πρέπει να είναι διαφορετικό ανά κατεύθυνση.
Η απόφαση αυτή του υπουργού είναι απλώς πολιτικάντικη και άνευ προηγουμένου. Ο Υπουργός “πετάει τη μπάλα στην εξέδρα” φοβούμενος τις αντιδράσεις των υποψηφίων που θίγονται, αλλά γιατί απορούμε αφού πλειοδοτεί ο λαϊκισμός στην εκπαίδευση.Αν το ποσοστό που θα δοθεί στους αποφοίτους τον Φεβρουάριο, δεν είναι διαφορετικό κατά κατεύθυνση τότε θα αρχίσουν και δικαίως οι προσφυγές στη δικαιοσύνη κατά της υπουργικής απόφασης. Εξάλλου το ίδιο το Υπουργείο δε θεωρεί ότι το ποσοστό εισαγωγής εξαρτάται και από το “μπούγιο” των υποψηφίων; Γι’αυτό δεν προχώρησε σ’ αυτή την τροπολογία; Αυτή δεν είναι η λογική τους; Τότε θα υποχρεωθεί να διαφοροποιήσει και τα ποσοστά των κατευθύνσεων για να μην είναι ανακόλουθο με το πνεύμα του νόμου που ψήφισε.
Οι εκπαιδευτικοί της τάξης γνωρίζουμε πολλά περισσότερα από αυτά που δε φαντάστηκαν ποτέ οι τεχνοκράτες της εκπαίδευσης και δη οι διάφοροι σύμβουλοι του εκάστοτε Υπουργού.
Ερώτηση:
Πότε άλλοτε στο παρελθόν υπήρχε τόση ασάφεια (δημιουργική ας πούμε) στο εξεταστικό σύστημα και σύγχυση στους υποψηφίους και τις οικογένειές τους;
Απάντηση: Ποτέ!
Σας αποστέλλω και την ανοικτή επιστολή που απήθυνα στον κο Υπουργό για αυτό το θέμα.
Σας ευχαριστώ.
25-10-2015
Ανοικτή επιστολή στον Υπουργό Παιδείας
Το ΥΠ.Π.Ε.Θ εμπαίζει τους αποφοίτους που επιθυμούν να ξαναδώσουν εξετάσεις με το παλιό σύστημα.
Μ’ έναν απίστευτο ελιγμό, ο Υπουργός Παιδείας απάντησε σε ερώτηση για το ποσοστό των αποφοίτων, που επιθυμούν να ξαναδώσουν εξετάσεις με το παλαιό σύστημα, στην εκπομπή “MEGA Σαββατοκύριακο” στις 24-10-2015. Είπε ότι το ποσοστό αυτό θα καθοριστεί από το Υπουργείο μετά τον Φεβρουάριο και εφόσον έχουν ήδη δηλώσει στα σχολεία τους οι ενδιαφερόμενοι με ποιο σύστημα επιθυμούν να εξεταστούν. Δηλαδή θα δει τις δηλώσεις και ανάλογα θα αποφασίσει…
Πρωτοφανές, ασύλληπτο! Ποτέ άλλοτε στο παρελθόν δεν υπήρχε τέτοια ανευθυνότητα σε Υπουργό Παιδείας και προχειρότητα στη διαχείριση ενός τόσο σημαντικού προβλήματος από το υπουργείο. Δηλαδή να δίνουν οι μαθητές εξετάσεις και να μη γνωρίζουν εξαρχής τους όρους και τις δυνατότητες της επιλογής τους, που απορρέουν ασφαλώς από το ποσοστό εισαγωγής τους στην τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Έτσι οι εξετάσεις γίνονται λοταρία, αφού μπορεί να επιλέξεις τα 6 μαθήματα, να αφιερώσεις τον διπλάσιο χρόνο σε προετοιμασία, να πληρώσεις τα διπλά λεφτά σε φροντιστήρια και να σου πουν, ότι τελικά θα πας με ένα 5% ας πούμε, και να σου κόψουν τα πόδια και τα φτερά μαζί. Εάν όμως το γνώριζες από την αρχή, θα προτιμούσες να πας με το συντριπτικά καλύτερο ποσοστό του 85%, αφού υπάρχει και η πρόβλεψη του 10% για όσους δηλώνουν απλώς τα μόριά τους χωρίς να ξαναδώσουν εξετάσεις.
Το γεγονός αυτό είναι ηθικά απαράδεκτο γιατί παραβιάζει τη θεμελιώδη συνταγματική αρχή της ισότητας των ευκαιριών και ευνοεί τους υποψηφίους που επιλέγουν το νέο σύστημα. Ήδη τα περισσότερα παιδιά έχουν ξεκινήσει από τον Σεπτέμβριο προετοιμασία σε φροντιστήρια, άλλα σε 6, άλλα σε 4 μαθήματα και οι γονείς πληρώνουν για μια ακόμα φορά από το υστέρημά τους, χωρίς να γνωρίζουν τις πιθανότητες που έχουν τα παιδιά τους να διεκδικήσουν την εισαγωγή τους στις σχολές που επιθυμούν. Αν γνωρίζουν εξαρχής το ποσοστό που διεκδικούν, μπορούν να επιλέξουν το σύστημα που θεωρούν προσφορότερο γι’ αυτούς, αν όμως δεν το γνωρίζουν θα παγιδευτούν με τη δήλωσή τους σε ένα σύστημα που δεν θα μπορούν να αλλάξουν εκ των υστέρων και θα περιορίζει δραστικά τις πιθανότητες επιτυχίας τους.
Το ΥΠΠΕΘ θα έπρεπε να υποχρεώσει τους αποφοίτους να δώσουν με ένα σύστημα, όποιο αυτό ήθελε, το παλιό ή το καινούργιο για να αποτρέψει στρεβλώσεις και αδικίες που θα υπάρξουν σίγουρα με τον καθορισμό ενός αυθαίρετου ποσοστού. Θα μπορούσε να πει ότι υπάρχει για παράδειγμα το 10% για όσους επιθυμούν να δηλώσουν τα μόριά τους και το υπόλοιπο 90% με το νέο σύστημα για όλους τους τελειόφοιτους του 2016 και τους απόφοιτους αδιακρίτως, όπως συνέβαινε όλα τα προηγούμενα χρόνια και κανείς δε θα μιλούσε. Αυτή είναι έντιμη και καθαρή λύση. Κάθε άλλη επιλογή είναι παρακινδυνευμένη, άδικη και εγείρει θέματα νομιμότητας, αφού δεν θα έχουν όλοι οι υποψήφιοι «κοινή αφετηρία», ενώ δημιουργείται και μεταξύ τους αντιπαλότητα γιατί θα υπάρχουν «δύο μέτρα και δύο σταθμά» με ευθύνη της πολιτείας. Κάποιοι θα εξεταστούν σε λιγότερα μαθήματα (γιατί δεν είναι το ίδιο να δίνεις 4 μαθήματα αντί για 6) σε διαφορετικά θέματα, με διαφορετικό βαθμό δυσκολίας και κυρίως με διαφορετικό ποσοστό εισαγωγής, που θα αδικεί κατάφωρα όσους επιλέξουν τα 6.
Μετά τα εξωφρενικά δύσκολα θέματα στα Μαθηματικά των εξετάσεων φέτος και τα «πέρα από κάθε επιστημονική και παιδαγωγική δεοντολογία» θέματα της Φυσικής, που οδήγησαν στην αποτυχία τους περισσότερους μαθητές, έρχεται τώρα ο Υπουργός και με μια αψυχολόγητη απόφασή του, τους ισοπεδώνει.
Βέβαια θα μπορούσε να ισχυριστεί ο κύριος Υπουργός ότι την κατάσταση αυτή περιέπλεξε η αστόχαστη απόφαση του προκατόχου του, που έδινε το δικαίωμα στους απόφοιτους να διαλέξουν οι ίδιοι το εξεταστικό σύστημα που επιθυμούν. Σωστά, και είχαν μάλιστα προσδιορίσει αρχικά σε 10% το ποσοστό εισαγωγής τους αλλά το ανακάλεσαν, όταν κατάλαβαν ότι δεν μπορεί να είναι το ίδιο ποσοστό με όσους δηλώνουν απλώς τα μόριά τους, αλλά σαφώς μεγαλύτερο. Έτσι δεν προσδιόρισαν επίτηδες νέο ποσοστό και το άφησαν να αιωρείται, κι ενώ τα παιδιά είχαν ήδη ξεκινήσει διάβασμα κι εντατική προετοιμασία από τον Σεπτέμβριο. Η καθαρή λύση θα ήταν να πουν από την αρχή ότι ήταν λάθος η εξαγγελία του προηγούμενου Υπουργού και να ορίσουν έναν ενιαίο τρόπο εισαγωγής για όλους. Αφού δεν το έπραξαν τότε και δεν υποχρεώνουν τώρα τους απόφοιτους να δώσουν όλοι με το παλιό σύστημα, πρέπει να ξεκαθαρίσουν έγκαιρα το ποσοστό όσων θα δώσουν τελικά με το παλιό, βασιζόμενοι και στην εμπειρία του παρελθόντος. Αντίστοιχη πρόβλεψη με ποσοστά υπήρχε στη μεταβατική περίοδο 1982-83, όταν καταργήθηκαν οι «Πανελλήνιες», που διεξάγονταν στη Β΄ και τη Γ΄ Λυκείου και αντικαταστάθηκαν με τις «Δέσμες», που αφορούσαν αποκλειστικά τη Γ΄ τάξη. Τότε οι μαθητές το γνώριζαν εξαρχής και δεν υπήρξε κανένας αιφνιδιασμός. Η λογική λέει ότι δίνεις μια μεταβατική περίοδο διετίας όταν καταργείς ένα σύστημα με ποσοστά της τάξης του 30% την πρώτη χρονιά (ένας στους τρεις δηλαδή) και 15% τη δεύτερη και τελευταία χρονιά. Αυτή θα ήταν έντιμη και καθαρή λύση. Ανάλογη ρύθμιση υπήρξε κι επί Αρσένη, όταν καταργήθηκε η επετηρίδα των εκπαιδευτικών το 1998, με μειούμενα ποσοστά 80%, 60%, 40%, 20%.
Αν τώρα το ΥΠΠΕΘ περιμένει τον Φεβρουάριο τις δηλώσεις των μαθητών για να αποφασίσει, μέσα στον Μάρτιο, τότε τα ποσοστά αυτά θα πρέπει να είναι διαφορετικά για κάθε κατεύθυνση, γιατί δε θα είναι ο ίδιος ο αριθμός μαθητών -και κατά συνέπεια ο μεταξύ τους συναγωνισμός- που θα δηλώσουν τη Θετική, με αυτούς που θα δηλώσουν τη Θεωρητική ή την Τεχνολογική Κατεύθυνση, οπότε τα πράγματα περιπλέκονται περισσότερο. Φανταστείτε να δηλώσουν 5000 απόφοιτοι στη Θετική, 300 στη Θεωρητική και 100 στην Τεχνολογική. Στην περίπτωση αυτή δε θα υπάρχει εξόφθαλμη αδικία για τους υποψήφιους της Θετικής αν θεσπιστεί ένα ενιαίο ποσοστό για όλους;
Αυτά δεν τα σκέφτηκε κανείς; Τι κάνουν οι σύμβουλοι και οι γραμματείς του Υπουργού; Γιατί δε ρωτάνε κανέναν περισσότερο έμπειρο σε θέματα εξετάσεων από το παρελθόν; Την αγωνία των υποψηφίων και των οικογενειών τους, που ματώνουν οικονομικά, τη σκέφτηκε κανείς; Ο κύριος Υπουργός ή οι σύμβουλοί του θα έστελναν τα δικά τους παιδιά να δώσουν Πανελλαδικές με ένα άγνωστο ποσοστό; Εμείς γιατί να το δεχτούμε δηλαδή; Γι’ αυτό το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να ξεκαθαρίσει αμέσως την κατάσταση, που το ίδιο δημιούργησε και ο ίδιος ο Υπουργός προσωπικά να πάρει επιτέλους την ευθύνη για τον τρόπο που θα επανεξεταστούν τα παιδιά μας φέτος, για να μη νιώθουν ότι αδικήθηκαν ξανά και μάλιστα αυτή τη φορά για λόγους μικροπολιτικής σκοπιμότητας, γιατί είναι προφανές ότι η κυβέρνηση θέλει να αναδείξει το δικό της εξεταστικό σύστημα. Αναμένουμε απαντήσεις και καθαρές λύσεις σύντομα…
Y.Γ Ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας κ. Χασάπης δήλωνε στις 26-8-2015 στην έκτακτη εκπομπή της ΕΡΤ για τις βάσεις με τη Μάχη Νικολάρα: «… το ποσοστό των αποφοίτων που θέλουν να ξαναδώσουν με το παλιό σύστημα θα οριστεί σύντομα…¨. Πόσο σύντομα; Τον Μάρτιο; Τέτοια συνέπεια από τον κύριο γενικό. Μάλιστα και η γνωστή δημοσιογράφος επιβεβαίωνε στο τέλος της εκπομπής ότι θα πρέπει να γνωρίζουν οι υποψήφιοι το ποσοστό τους σύντομα, ώστε να μπορούν να επιλέξουν(!)καινα προετοιμαστούν κατάλληλα…Αυτά για να μην ξεχνιόμαστε.
Με όλον τον σεβασμό προς τον θεσμό που υπηρετώ και με κάθε επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματός μου.
Απόστολος Παπατσίρος, φιλόλογος Λυκείου, γονέας υποψηφίου.
“Αυτό είναι πολύ σωστό και αναιρεί το δίλημμα που είχαν πολλοί υποψήφιοι με ποιο σύστημα συμφέρει να εξεταστεί κάποιος υποψήφιος”.
Κύριε Στρατηγάκη
διαφωνώ μαζί σας για τον εξής πολύ απλό λόγο.
Αν οι απόφοιτοι γνώριζαν ότι το ποσοστό τους με το παλιό σύστημα είναι 20% ή 30% θα έκαναν συνειδητή επιλογή και χωρίς διλήμματα, με το ένα ή το άλλο σύστημα, οπότε θα είχαν και την ευθύνη. Τώρα αν πάνε όλοι με το καινούργιο, πάνε γιατί τους βολεύει. Ποιος θεωρητικός, που στοχεύει στη Νομική, θά ΄θελε να πάει με το παλιό και να ξαναδώσει αυτή τη “Λογοτεχνία”, έτσι όπως αυτή εξετάζεται ή τη Βιολογία, αφού δεν έχουν καμιά σχέση με τα ενδιαφέροντά του; Θα πάει βεβαίως με τα τέσσερα μαθήματα και με πολύ λιγότερο διάβασμα και λιγότερα έξοδα στα φροντιστήρια. Θα πρέπει να ‘ναι τρελός για να πάει με το παλιό σύστημα.
Ένας υποψήφιος της τεχνολογικής, που πρίν έδινε 7 μαθήματα με το ΑΟΘ για οικονομικές σχολές(δηλ, το 5ο πεδίο), τώρα θα πάει ασφαλώς με τα 4 και λιγότερη ύλη. Ο πιο μεγάλος συναγωνισμός και ασφαλώς άνισος θα είναι στη Θετική για όσους ενδιαφέρονται για Ιατρική – Φαρμακευτική κυρίως. Επομένως το ποσοστό που θα δοθεί πρέπει να είναι διαφορετικό ανά κατεύθυνση.
Η απόφαση αυτή του υπουργού είναι απλώς πολιτικάντικη και άνευ προηγουμένου. Ο Υπουργός “πετάει τη μπάλα στην εξέδρα” φοβούμενος τις αντιδράσεις των υποψηφίων που θίγονται, αλλά γιατί απορούμε αφού πλειοδοτεί ο λαϊκισμός στην εκπαίδευση.Αν το ποσοστό που θα δοθεί στους αποφοίτους τον Φεβρουάριο, δεν είναι διαφορετικό κατά κατεύθυνση τότε θα αρχίσουν και δικαίως οι προσφυγές στη δικαιοσύνη κατά της υπουργικής απόφασης. Εξάλλου το ίδιο το Υπουργείο δε θεωρεί ότι το ποσοστό εισαγωγής εξαρτάται και από το “μπούγιο” των υποψηφίων; Γι’αυτό δεν προχώρησε σ’ αυτή την τροπολογία; Αυτή δεν είναι η λογική τους; Τότε θα υποχρεωθεί να διαφοροποιήσει και τα ποσοστά των κατευθύνσεων για να μην είναι ανακόλουθο με το πνεύμα του νόμου που ψήφισε.
Οι εκπαιδευτικοί της τάξης γνωρίζουμε πολλά περισσότερα από αυτά που δε φαντάστηκαν ποτέ οι τεχνοκράτες της εκπαίδευσης και δη οι διάφοροι σύμβουλοι του εκάστοτε Υπουργού.
Ερώτηση:
Πότε άλλοτε στο παρελθόν υπήρχε τόση ασάφεια (δημιουργική ας πούμε) στο εξεταστικό σύστημα και σύγχυση στους υποψηφίους και τις οικογένειές τους;
Απάντηση: Ποτέ!
Σας αποστέλλω και την ανοικτή επιστολή που απήθυνα στον κο Υπουργό για αυτό το θέμα.
Σας ευχαριστώ.
25-10-2015
Ανοικτή επιστολή στον Υπουργό Παιδείας
Το ΥΠ.Π.Ε.Θ εμπαίζει τους αποφοίτους που επιθυμούν να ξαναδώσουν εξετάσεις με το παλιό σύστημα.
Μ’ έναν απίστευτο ελιγμό, ο Υπουργός Παιδείας απάντησε σε ερώτηση για το ποσοστό των αποφοίτων, που επιθυμούν να ξαναδώσουν εξετάσεις με το παλαιό σύστημα, στην εκπομπή “MEGA Σαββατοκύριακο” στις 24-10-2015. Είπε ότι το ποσοστό αυτό θα καθοριστεί από το Υπουργείο μετά τον Φεβρουάριο και εφόσον έχουν ήδη δηλώσει στα σχολεία τους οι ενδιαφερόμενοι με ποιο σύστημα επιθυμούν να εξεταστούν. Δηλαδή θα δει τις δηλώσεις και ανάλογα θα αποφασίσει…
Πρωτοφανές, ασύλληπτο! Ποτέ άλλοτε στο παρελθόν δεν υπήρχε τέτοια ανευθυνότητα σε Υπουργό Παιδείας και προχειρότητα στη διαχείριση ενός τόσο σημαντικού προβλήματος από το υπουργείο. Δηλαδή να δίνουν οι μαθητές εξετάσεις και να μη γνωρίζουν εξαρχής τους όρους και τις δυνατότητες της επιλογής τους, που απορρέουν ασφαλώς από το ποσοστό εισαγωγής τους στην τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Έτσι οι εξετάσεις γίνονται λοταρία, αφού μπορεί να επιλέξεις τα 6 μαθήματα, να αφιερώσεις τον διπλάσιο χρόνο σε προετοιμασία, να πληρώσεις τα διπλά λεφτά σε φροντιστήρια και να σου πουν, ότι τελικά θα πας με ένα 5% ας πούμε, και να σου κόψουν τα πόδια και τα φτερά μαζί. Εάν όμως το γνώριζες από την αρχή, θα προτιμούσες να πας με το συντριπτικά καλύτερο ποσοστό του 85%, αφού υπάρχει και η πρόβλεψη του 10% για όσους δηλώνουν απλώς τα μόριά τους χωρίς να ξαναδώσουν εξετάσεις.
Το γεγονός αυτό είναι ηθικά απαράδεκτο γιατί παραβιάζει τη θεμελιώδη συνταγματική αρχή της ισότητας των ευκαιριών και ευνοεί τους υποψηφίους που επιλέγουν το νέο σύστημα. Ήδη τα περισσότερα παιδιά έχουν ξεκινήσει από τον Σεπτέμβριο προετοιμασία σε φροντιστήρια, άλλα σε 6, άλλα σε 4 μαθήματα και οι γονείς πληρώνουν για μια ακόμα φορά από το υστέρημά τους, χωρίς να γνωρίζουν τις πιθανότητες που έχουν τα παιδιά τους να διεκδικήσουν την εισαγωγή τους στις σχολές που επιθυμούν. Αν γνωρίζουν εξαρχής το ποσοστό που διεκδικούν, μπορούν να επιλέξουν το σύστημα που θεωρούν προσφορότερο γι’ αυτούς, αν όμως δεν το γνωρίζουν θα παγιδευτούν με τη δήλωσή τους σε ένα σύστημα που δεν θα μπορούν να αλλάξουν εκ των υστέρων και θα περιορίζει δραστικά τις πιθανότητες επιτυχίας τους.
Το ΥΠΠΕΘ θα έπρεπε να υποχρεώσει τους αποφοίτους να δώσουν με ένα σύστημα, όποιο αυτό ήθελε, το παλιό ή το καινούργιο για να αποτρέψει στρεβλώσεις και αδικίες που θα υπάρξουν σίγουρα με τον καθορισμό ενός αυθαίρετου ποσοστού. Θα μπορούσε να πει ότι υπάρχει για παράδειγμα το 10% για όσους επιθυμούν να δηλώσουν τα μόριά τους και το υπόλοιπο 90% με το νέο σύστημα για όλους τους τελειόφοιτους του 2016 και τους απόφοιτους αδιακρίτως, όπως συνέβαινε όλα τα προηγούμενα χρόνια και κανείς δε θα μιλούσε. Αυτή είναι έντιμη και καθαρή λύση. Κάθε άλλη επιλογή είναι παρακινδυνευμένη, άδικη και εγείρει θέματα νομιμότητας, αφού δεν θα έχουν όλοι οι υποψήφιοι «κοινή αφετηρία», ενώ δημιουργείται και μεταξύ τους αντιπαλότητα γιατί θα υπάρχουν «δύο μέτρα και δύο σταθμά» με ευθύνη της πολιτείας. Κάποιοι θα εξεταστούν σε λιγότερα μαθήματα (γιατί δεν είναι το ίδιο να δίνεις 4 μαθήματα αντί για 6) σε διαφορετικά θέματα, με διαφορετικό βαθμό δυσκολίας και κυρίως με διαφορετικό ποσοστό εισαγωγής, που θα αδικεί κατάφωρα όσους επιλέξουν τα 6.
Μετά τα εξωφρενικά δύσκολα θέματα στα Μαθηματικά των εξετάσεων φέτος και τα «πέρα από κάθε επιστημονική και παιδαγωγική δεοντολογία» θέματα της Φυσικής, που οδήγησαν στην αποτυχία τους περισσότερους μαθητές, έρχεται τώρα ο Υπουργός και με μια αψυχολόγητη απόφασή του, τους ισοπεδώνει.
Βέβαια θα μπορούσε να ισχυριστεί ο κύριος Υπουργός ότι την κατάσταση αυτή περιέπλεξε η αστόχαστη απόφαση του προκατόχου του, που έδινε το δικαίωμα στους απόφοιτους να διαλέξουν οι ίδιοι το εξεταστικό σύστημα που επιθυμούν. Σωστά, και είχαν μάλιστα προσδιορίσει αρχικά σε 10% το ποσοστό εισαγωγής τους αλλά το ανακάλεσαν, όταν κατάλαβαν ότι δεν μπορεί να είναι το ίδιο ποσοστό με όσους δηλώνουν απλώς τα μόριά τους, αλλά σαφώς μεγαλύτερο. Έτσι δεν προσδιόρισαν επίτηδες νέο ποσοστό και το άφησαν να αιωρείται, κι ενώ τα παιδιά είχαν ήδη ξεκινήσει διάβασμα κι εντατική προετοιμασία από τον Σεπτέμβριο. Η καθαρή λύση θα ήταν να πουν από την αρχή ότι ήταν λάθος η εξαγγελία του προηγούμενου Υπουργού και να ορίσουν έναν ενιαίο τρόπο εισαγωγής για όλους. Αφού δεν το έπραξαν τότε και δεν υποχρεώνουν τώρα τους απόφοιτους να δώσουν όλοι με το παλιό σύστημα, πρέπει να ξεκαθαρίσουν έγκαιρα το ποσοστό όσων θα δώσουν τελικά με το παλιό, βασιζόμενοι και στην εμπειρία του παρελθόντος. Αντίστοιχη πρόβλεψη με ποσοστά υπήρχε στη μεταβατική περίοδο 1982-83, όταν καταργήθηκαν οι «Πανελλήνιες», που διεξάγονταν στη Β΄ και τη Γ΄ Λυκείου και αντικαταστάθηκαν με τις «Δέσμες», που αφορούσαν αποκλειστικά τη Γ΄ τάξη. Τότε οι μαθητές το γνώριζαν εξαρχής και δεν υπήρξε κανένας αιφνιδιασμός. Η λογική λέει ότι δίνεις μια μεταβατική περίοδο διετίας όταν καταργείς ένα σύστημα με ποσοστά της τάξης του 30% την πρώτη χρονιά (ένας στους τρεις δηλαδή) και 15% τη δεύτερη και τελευταία χρονιά. Αυτή θα ήταν έντιμη και καθαρή λύση. Ανάλογη ρύθμιση υπήρξε κι επί Αρσένη, όταν καταργήθηκε η επετηρίδα των εκπαιδευτικών το 1998, με μειούμενα ποσοστά 80%, 60%, 40%, 20%.
Αν τώρα το ΥΠΠΕΘ περιμένει τον Φεβρουάριο τις δηλώσεις των μαθητών για να αποφασίσει, μέσα στον Μάρτιο, τότε τα ποσοστά αυτά θα πρέπει να είναι διαφορετικά για κάθε κατεύθυνση, γιατί δε θα είναι ο ίδιος ο αριθμός μαθητών -και κατά συνέπεια ο μεταξύ τους συναγωνισμός- που θα δηλώσουν τη Θετική, με αυτούς που θα δηλώσουν τη Θεωρητική ή την Τεχνολογική Κατεύθυνση, οπότε τα πράγματα περιπλέκονται περισσότερο. Φανταστείτε να δηλώσουν 5000 απόφοιτοι στη Θετική, 300 στη Θεωρητική και 100 στην Τεχνολογική. Στην περίπτωση αυτή δε θα υπάρχει εξόφθαλμη αδικία για τους υποψήφιους της Θετικής αν θεσπιστεί ένα ενιαίο ποσοστό για όλους;
Αυτά δεν τα σκέφτηκε κανείς; Τι κάνουν οι σύμβουλοι και οι γραμματείς του Υπουργού; Γιατί δε ρωτάνε κανέναν περισσότερο έμπειρο σε θέματα εξετάσεων από το παρελθόν; Την αγωνία των υποψηφίων και των οικογενειών τους, που ματώνουν οικονομικά, τη σκέφτηκε κανείς; Ο κύριος Υπουργός ή οι σύμβουλοί του θα έστελναν τα δικά τους παιδιά να δώσουν Πανελλαδικές με ένα άγνωστο ποσοστό; Εμείς γιατί να το δεχτούμε δηλαδή; Γι’ αυτό το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να ξεκαθαρίσει αμέσως την κατάσταση, που το ίδιο δημιούργησε και ο ίδιος ο Υπουργός προσωπικά να πάρει επιτέλους την ευθύνη για τον τρόπο που θα επανεξεταστούν τα παιδιά μας φέτος, για να μη νιώθουν ότι αδικήθηκαν ξανά και μάλιστα αυτή τη φορά για λόγους μικροπολιτικής σκοπιμότητας, γιατί είναι προφανές ότι η κυβέρνηση θέλει να αναδείξει το δικό της εξεταστικό σύστημα. Αναμένουμε απαντήσεις και καθαρές λύσεις σύντομα…
Y.Γ Ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας κ. Χασάπης δήλωνε στις 26-8-2015 στην έκτακτη εκπομπή της ΕΡΤ για τις βάσεις με τη Μάχη Νικολάρα: «… το ποσοστό των αποφοίτων που θέλουν να ξαναδώσουν με το παλιό σύστημα θα οριστεί σύντομα…¨. Πόσο σύντομα; Τον Μάρτιο; Τέτοια συνέπεια από τον κύριο γενικό. Μάλιστα και η γνωστή δημοσιογράφος επιβεβαίωνε στο τέλος της εκπομπής ότι θα πρέπει να γνωρίζουν οι υποψήφιοι το ποσοστό τους σύντομα, ώστε να μπορούν να επιλέξουν(!)καινα προετοιμαστούν κατάλληλα…Αυτά για να μην ξεχνιόμαστε.
Με όλον τον σεβασμό προς τον θεσμό που υπηρετώ και με κάθε επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματός μου.
Απόστολος Παπατσίρος, φιλόλογος Λυκείου, γονέας υποψηφίου.